KF:s år berättat med värme och väl vald teknik

Kooperativa Förbundets digitala årsredovisningen sticker i vår mening ut, på en rad punkter.

Det mest uppenbara är att den är gjord som en webbplats, därmed är alla de enskilda delarna av innehållet möjliga att sprida på ett enkelt sätt. De är värda att spridas, för allt det enskilda innehållet hålleren bra nivå och kan tilltala nya mottagare långt utanför den väntade mottagarskaran.

Mer intressant ur ett kreativt perspektiv är ambitionsnivån och genomförandet.

Den första delen, verksamhetsberättelsen, är skapad av erfarna yrkespersoner, från skribenter och fotografer till redaktörer och webbproducenter. I Verksamhetsberättelsen tycker vi själva att vi bryter ny mark för svenska årsredovisningar online. Välskrinva texter, utmärkt fotografi och lekfullt presenterat med obehindrat gränssnittshantverk. Det är möjligt genom att redaktören samtidigt är erfaren tidningsformgivare, UX- och gränssnittsprogrammerare.

Årsberättelsen är en mix av film, ljud, animerad infografik, text och bild. Varsamt använt, vilket vi säkerställs genom att tänka både print och digitalt redan från första reportagebeställningen.

Navigationsmenyn är kanske den mest innovativa bekantskapen. Den traditionella hierarkin med vertikalt eller horisontellt staplade sidtitlar har i den här produktionen vuxit ut till en hel startsida värdig ett onlinemagasin. En navigation som i praktiken är en ständigt tillgänglig startsida.

Den andra delen, årsredovisningen med redovisnings- och revisionsdelen, är skapad i en mer webbanpassad hantering av tabeller och diagram än vad man är van att se. Därmed går det fint att läsa den även i mobilen.

Vi har arbetat mycket med att göra redovisningen så behaglig vi kan i mobil vy. Noter till redovisningen är i den här produktionen länkade hänvisningar, och betydligt mer genomarbetade och utförliga än de förväntade fotnoterna.

Det är första året KF:s årsredovisning görs i en digital version på det här sättet. Vi förstod tidigt vad vi behövde göra för att nå den nivå vid strävade efter. Först lyssna och verkligen ta in förväntningar och endast kortfattat presentera möjligheter för att bygga upp den beställande organisationens vision. För att sedan fånga essensen i organisationen och det för året genomlysande temat, i en webbpresentation som verkligen fungerar.

Läs mer om arbetet med printversionen av årsredovisningen